Baratze (II)
Aurelia Arkotxa
Berriz hartzen dut John de Précyren Baratze galdua
(1912). «Baratzea, desobedientzia leku» deitu zatiaren marginalietan
hitz hauk izkiriatu nituen joan den neguan: «Pont d'Espagne»-ko behereko
ostatu handian hasten naiz zati honen irakurtzen… Eguzkia mendien
gibelean kukutu dela… 2012 XII 29». Thoreau-ren Desobedientzia zibila-ren
(1849) urratsetan dabila John de Précy. Baratzea, disidentzia leku.
«Orainean sustraitzen gaituen» baratzearen erritmo baketsua, geldia eta
jarraikia justu sistema kapitalistaren abiadura lasterraren kontrakoa
delako: «…sistema kapitalista, geroz eta lasterrago doan erritmoan
oinarritzen baita bizirik irauteko, eta beti eginahal gehiago eskatzen
baitie bere menpe mantentzen dituen jendeei…». Bizitza naturalaren
eskasiak sortzen duen egarriak du, de Précyren ustez, esplikatzen
parkeentzat hiritarrok dugun zaletasuna. Landareen eta arbolen artean
banku batean jarririk, «denboraren galtze»-ko sentitzen dugun beharrak.
Baina de Précyri ez zaizkio gustuko Londoneko parkeetan aurkitzen diren
leize pintoreskoak, edo arrokekin eraikiak diren eszena artifizialak.
Dio parkeek, antikitateko baratzeen gisan, hirietako «zinezko leku»
bihurtu behar dutela. Parentesien artean diren espazio-gune. Haustura
leku. Teatroetako eszenalekuak «haustura leku» diren bezala, edo
kanposantuak edo eroetxeak… Leku horietan ere ahazten ahal delako
iragaten ari den denbora. Baratzean dagoenak «ahantzia du iragaten den
denbora». Tempo-an aldatzen duelako denbora. Baratzean egonez «notak entzuten» baitira: baratzeko musikaren notak.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina