Baratze (I)
Aurelia Arkotxa
Hamalau hamabost urte dituela, eta Islandiako mendixka biluzietan
badabilalarik John de Précy liluratzen da kausitzen duenarekin: ubel koloreko
ziklamenak, eguzkiz argituak, urki multzo batzuen itzalean. Urkiak borobilean
direla bilduak dio, «hutsik gabeko borobila» dela. Eta sekulako bozkarioa
senditzen duela orduan. Eta sartzen dela arbolek egin xoko guri aterbetsu
horretan. Marra beltzez apainduak diren trunko zilarreztatuen edertasuna
aipatzen du. Trunko eder horien baten kontra bizkarrez jartzen dela dio. Eta
begiak hetsirik dagoela luzaz. Eta berriz irekitzean iduritzen zaiola
«unibertso osoa aintzinean» duela. Kasko batean denez, haren bixta urrun doa
sumendi gorrantzen kaskoetan gaindi itsasoraino. Han arrantzan patxadan dabilen
ontzia baino haratago. Orduan du konprenditzen zer den «baratzea». Eden. Urteak
iragaten dira eta Ingalaterran du Islandiako baratzea sublimatuko gaur
desagertua den Greystoneko baratzea (Oxfordshire) sortuz. De Precyrentzat baratze-lana meditazio iturri da:
poesia. Baratze egileak «dena ahazten
du, lanean ari delarik bere bizitza barne» (The Lost Garden, 1912).
Baratzea dela azken exilio lurra dio. Eta hara direla ihes joanak jainko
zaharrak, ninfak, lekuetako eguneroko jeinuak. Bizia baratzetan delarik zaindua. Podereak menpera ez dezakeen
libertate espazioa dela baratzea. Eta sistema kapitalistaren kontrakoa dela
baratzearen denbora.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina