Bajo un custodio celestial con el emblema de la villa se extiende Bilbao, sus arrabales, las anteiglesias, las calzadas y los caminos.
La imagen se centra en el Casco Viejo de Bilbao. Primero las Siete Calles, rectas, paralelas y perpendiculares a la ría.
Destaca la iglesia de Santiago.
La calle Ronda no existe
Delante de las Siete Calles tenemos la Plaza del mercado. al Oeste vemos un cierre de la muralla, pues esta llegaba hasta la ría. El cierre del E. es la iglesia se S. Anton y el consistorio.
desde finales del S. XV se fueron añadiendo otras calles radiales: Santa Maria, Correo, Bidebarrieta
al fondo se encuentra el Portal de Zamudio, comunicación con el mundo rural, además de ser la ruta juradera
Alrededor del Bilbao de 1300 surgen los arrabales y las anteiglesias. Dentro de la villa y fuera surgen conventos e iglesias. al pie de la sierra de Ganguren tenemos la iglesia de Begoña, enfrente la casa torre de los eguizamon, y cerca del portal de zamudio el convento de las hijas de la cruz.
El arrabal de Ibeni o atxuri. ahí se ncontraba la iglesia de los Santos Juanes unido al hospital, y el convento de la encarnación.
al otro lado de la ría y al O. estaba la anteiglesia de Abando. ahí se encontraba la iglesia de San Vicente, la ermita de San Mames.
Lo más llamativo de este cuadro es el Bilbao de allende la puente visto desde el Casco Viejo.
Comienza en el puente de San Antón y nos muestra el arranque del camino a Castilla. Un urbanismo desordenado, lineal, hacia el puente de Castrejana. El primer edificio es la Rentería del hierro, es una tejabana construida ya para el s.XVII. en ella existía una gran báscula para pesar los lingotes de hierro. La mayoría de los edificios eran tabernas y fondas. El número de habitantes rondaban los 110-15. El edificio primordial es el convento imperial de san Francisco, con dos claustros un para las ordenes menores y otro para los mayores. Más hacia Abando tenemos el convento de San Jose de las madres mercedarias.
La única casa que destaca es la de la familia marzana
Podemos disfrutar de los habitantes de la villa: lavanderas, arrieros, marineros, comerciantes, religiosos.
en la parte inferior del cuadro podemos ver allende la Puente o Bilbao La vieja captada desde la Ribera o Plaza Mayor.
En la ría podemos ver una falúa con el pabellón de la real armada inglesa, y en ella John Seale. Tambén la embarcación que cruza desde la Plaza hasta el convento de San Francisco. En la Plaza se puede ver la picota enfrente de la calle Barrencalle barrena
Donde actualmente se encuentra el ayuntamiento vemos el convento de San Agustín. Más arriba podemos ver una horca o picota en el monte Zarandona, límite con sondika. Más abajo podría ser la Benta de artxanda. A la dercha del convento el palacio de Quintana, en una escala más pequeña de lo que era en la realidad. Caminando por la sendeja llegamos a la iglesia de San Nicolas o el convento de la Merced en ese momento. en el Abra podemos ver el monte Serantes
Ikuspegi monumental hau da Bilboko lehen irudikapen piktoriko ezaguna. Orain arte ezezaguna, zaharberritze-lan konplexu batek haren xehetasunak berreskuratzea ahalbidetu du, eta, horrela, Bilboko iraganaren alderdi gakoak berreraikitzeko eta haren bilakaera hobeto ulertzeko aukera ematen du. John Seale (1667-1714) merkatari ingelesak eskatuta, 1700. urtearen inguruan egin zuen, ziurrenik, Bustrin artista familia ia ezezaguneko kide batek; oso familia aktiboa zen hirian.
Margolaria gaur egungo Miribillan kokatu zen, mapak eta atlasak egiteko enklabe tradizionalean, eta handik hiriaren eta inguruaren panoramika zabala jaso zuen, itsasadarrari arreta berezia eskainiz, konposizio osoa zeharkatzen baitu Kantaurian itsasoratu arte. Zazpikaleak dira dentsitate handieneko hirigunea. Inguruan, berriz, Abando, Deustu eta Begoñako elizateak ikus daitezke, denboraren poderioz hirian integratuko zirenak. Itsasadarrak Bilboren dinamismo komertziala eta errebal estrategikoen sorrera erakusten du, ontziola, biltegi eta ontziralekuekin. Horrela, irudiaren leialtasun arkitektonikoari, artistak naturalismoz irudikatu zituen eszena kostunbrista ugari gehitzen zaizkio: arropa-garbitzaileak, baserritarrak, mandazainak, urketariak, marinelak, erlijiosoak eta merkatariak elkarrekin ageri dira bizitzaz beteriko irudi honetan.
Horrez gain, margolanak aparteko bihurtzen duen beste berezitasun bat ere badu: behealdean, Bilbo Zaharraren lehen ikuspegi ezaguna jasotzen du aldi berean, garai hartan Allende la Puente esaten zitzaionarena. Obra honen aurkikuntzak eta berreskuratze materialak Bilboren gizarte- eta hiri-garapenari buruzko informazio oso baliotsua ematen du, eta, aldi berean, sortu eta hiru mende geroago, haren irudi ahaztua itzultzen du. (Javier Novo González)
Sinadurarik ez duen eskua
Margolanaren egileak ziur aski ondo ezagutzen zuen lurraldea eta Bilbori buruz argitaratutako grabatuak. Garai hartan ia ez zegoen margolari aipagarririk bertan, Martín Amigo gasteiztarra eta Nicolás de la Quadra bizkaitarra izan ezik; azken hau Madrilen bizi zen une hartan. Hala ere, ez da baztertzekoa artelan honen egilea Bilbon finkatutako Bustrín familiako —artisten leinu aktiboa— kideren bat izatea eta, zehatzago, Nicolás Bustrín nabarmentzen zen haien artean.
Nor zen John Seale?
Komitentearen nostalgia
John Seale merkatari ingelesak enkargatu zuen obra hau, gaur arte bere ondorengoen eskuetan egon dena. Seale 1667an jaio zen Jerseyn, eta 1691n agertzen da Bilbon dokumentatua, elikagaien merkataritzako jardueran —ziurrenik, Ingalaterra Berriko bakailaoaren salmenta—.
Ikuspegi hau margotzeko agindu izanak Hiribilduarekiko bere atxikimendu handia iradokitzen du, beharbada bere aberastasunaren jatorriaren testigantza gisa edo hiria utzi ondoren sentitu zuen nostalgia arintzeko modu gisa. Bilbotik derrigorrez alde egin behar izan zuen ziurrenik. Izan ere, 1702an, Espainiako Ondorengotza Gerrak Ingalaterrarekiko merkataritza eten zuen eta bertan finkatutako hiritar ingelesak hiria uztera behartu zituen ondorioz.
Zalantzarik gabe iraunkorra izan zen bere egonaldiak utzitako arrastoa: Londresko eliza bateko bere epitafioak (1714) Bilbon urte askoan bizi izan zela gogorarazten du.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina