Bentara noa, bentatik nator, bentan da nere gogoa, bentako arrosa krabelinetan hartu dut amodioa.

Bentara noa, bentatik nator, bentan da nere gogoa, bentako arrosa krabelinetan hartu dut amodioa.

2025(e)ko azaroaren 8(a), larunbata

Bilboko bista 1700

 

Deskribapena: 1- Zazpikaleak: Goienkale-Barrenkale barrena
2- Kale barriak: XV. mendean giza-presioak areatarantz hedatzea behartu egin zuen
3- Zingira: Esperantza agustindarren komentuaren eta San Niklosa erttik abiatzen den kalea San Agustin komenturaino, honen ondoan Kintana jauregia
4- Areatza
5- Zamudioko atea: 1573an eraitsi zuten arte garrantzitsuenetakoa izan zen
6-ateak: 1334tik aurrera harresiz inguraturik zegoen. Margolanean 5 ate ikusten dira. aslboetan ahaide nagusien dorretxeak eta plazarantz etxeak gehituak(atarazanak)
7-Enparantzak: XVII.etik aurrera harrizko zutabeekin
8-San anton eliza eta Udaletxea: XV. mende amaierarako eraikia. 1650.ean Juan de Urizar arkitektoaren kanpandorreko giralda, eta Francisco de Palacio eskultorearen eskultura. 1731n eraitsi zituzten. 1676-1684 artean eraiki zuten. 1684an errege armen, hiribilduaren eta kontratazio etxearen armarriak geitu zituzten Lukas Longa arkitektuak diseinatuak
9-Goienkale: erronda kalea ez zen existitzen. Bat egiten zuen Udaletxearekin eta San Antonekin Tristan de  Legizamonen jauregiren bitartez
10-Zubia: 1463an eraikia. Mendetan bakarra. Auzotarrentz pasabide librea eta komertziorako aduana. 1557an hirugarren begi bat gehitu zitzaion, uholdeek aurretik eraman baitzuten. 1882an kokapenez aldatu zuten. zubi gainean aguadorak pegarrekin eta mandoak zamekin

Erlijio-eraikuntzak:
1-Ermita de San Mames: documentada desde 1431, posteriormente sobre ella se construyó un convento, y más adelante la Casa de Misericordia. El estadio de futbol es de 1913, y tomó el nombre de ahí.
2-Iglesia de San Pedro: construida en el s. XVI. Con torre y atrio porticado.
3-San Vicente Abando: construida entre los s.XVI-XVII. Parroquia de la anteiglesia de Abando hasta la anexión de Bilbao 1870
4-Figura alada: figura alada con el escudo y el nombre de la villa. Recurso habitual de la pintura religiosa y protectora.
5-Iglesia de Santiago: construida entre los s.XIV-XVI
6-Convento de la Cruz: uno de los más importantes de Bilbao a finales del s.XVII. Fundado en 1614 por monjas franciscanas en el entorno de la actual plaza de unamuno. Desde allí partía la ruta juradera hacia Bgoña. Sustituido por le colegio general de Vizcaya y luego por el instituto Vizcaino.
7-Basílica de Begoña: construida en tre los s.XVI-XVII por donativos de los fieles. La torre original fue destruida en la primera guerra carlista. Enfrente la casa de los Leguizamon
8-Parroquia de los Santos Juanes y hospital de de peregrinos: en la actualidad desaparecido, y la advocación transladada a la iglesia barroca de los jesuitas del casco viejo. Unida al hospital de los peregrinos del camino de santiago. No aparece el portal de Ibeni lugar donde comienza el paseo del arrabal hasta la iglesia de la Encarnacion, y hacia el camino a San Sebastián
9-Covento de la Encarnacion: se construyó a finales del s.XVI. aparecen representadas monjas dominicas
10-convento imperial de san francisco: finalizado en 1501. Imperial porque Carlos V en 1539 le permitió usar su escudo. Doble claustro y la iglesia la más grande de vizcaya en la época
11-Convento de la Concepción: reconstruida en el s. XVI tras un incendio


Eguneroko Bizitza:
1-Picota de zarandona: es una de las tres picotas de Bilbao. Límite con Sondika. El edificio podía ser la venta de artxanda, que comunicaba con el convento de San agustín
2- Paso entre orillas: Casco Viejo con el convento imperial hasta la construcción del puente
3-Picota en la Plaza: delante de Barrencalle barrena.Frente a un edificio con arco, vestigio de la muralla
4-La ría: chalupas de carga con toldo y grandes navíos. Las tres rampas de la Plaza.
5-Plaza: corazón económico y social
6-Ruta juradera: partía del Portal de Zamudio dirección Begoña
7-Txakoli
8-Playa: las veneras de Allende la Puente. Almacenamiento y carga del hierro, y también, lugar de lavado de ropa

Geografia: 
1-Bilbo Zaharra o allende la puente:
1-La rentería o Casa de Santiago. Se cobraba la entrada o salida del hierro de la villa
2-Calle de la Fuente y Casa de los tres pilares. La calle ascendía hacia Mirivilla. En la casa se ponian los bandos municipales. Cerca del río se encontraba la torre de los Marzana
3-Viacrucis hasta la iglesia de San Francisco, finalizaba con un crucero de piedra
4-convento de la Merced. Iglesia erigida entre 1663/73. Desde el convento partía el camino de Albia, que enlazaba con el de Kastrexana
5-Casa de la Naja: casa de Martin Saez de Lanaja, corregidor del s.XVI. en ella se redactó el Fuero Nuevo de 1526. La casa se derribó en el 1898


Se trata de la primera vista pintada de Bilbao. El pintor se situó en Mirivilla o Miravilla. La ría, eje económico y social, atraviesa toda la pintura hasta su desembocadura,

Bajo un custodio celestial con el emblema de la villa se extiende Bilbao, sus arrabales, las anteiglesias, las calzadas y los caminos.

La imagen se centra en el Casco Viejo de Bilbao. Primero las Siete Calles, rectas, paralelas  y perpendiculares a la ría.

Destaca la iglesia de Santiago.

La calle Ronda no existe

Delante de las Siete Calles tenemos la Plaza del mercado. al Oeste vemos un cierre de la muralla, pues esta llegaba hasta la ría. El cierre del E. es la iglesia se S. Anton y el consistorio.

desde finales del S. XV se fueron añadiendo otras calles radiales: Santa Maria, Correo, Bidebarrieta

al fondo se encuentra el Portal de Zamudio, comunicación con el mundo rural, además de ser la ruta juradera


Alrededor del Bilbao de 1300 surgen los arrabales y las anteiglesias. Dentro de la villa y fuera surgen conventos e iglesias. al pie de la sierra de Ganguren tenemos la iglesia de Begoña, enfrente la casa torre de los eguizamon, y cerca del portal de zamudio el convento de las hijas de la cruz.

El arrabal de Ibeni o atxuri. ahí se ncontraba la iglesia de los Santos Juanes unido al hospital, y el convento de la encarnación.

al otro lado de la ría y al O. estaba la anteiglesia de Abando. ahí se encontraba la iglesia de San Vicente, la ermita de San Mames.

Lo más llamativo de este cuadro es el Bilbao de allende la puente visto desde el Casco Viejo.

Comienza en el puente de San Antón y nos muestra el arranque del camino a Castilla. Un urbanismo desordenado, lineal, hacia el puente de Castrejana. El primer edificio es la Rentería del hierro, es una tejabana construida ya para el s.XVII. en ella existía una gran báscula para pesar los lingotes de hierro. La mayoría de los edificios eran tabernas y fondas. El número de habitantes rondaban los 110-15. El edificio primordial es el convento imperial de san Francisco, con dos claustros un para las ordenes menores y otro para los mayores. Más hacia Abando tenemos el convento de San Jose  de las madres mercedarias.

La única casa que destaca es la de la familia marzana

Podemos disfrutar de los habitantes de la villa: lavanderas, arrieros, marineros, comerciantes, religiosos.

en la parte inferior del cuadro podemos ver allende la Puente o Bilbao La vieja captada desde la Ribera o Plaza Mayor.

En la ría podemos ver una falúa con el pabellón de la real armada inglesa, y en ella John Seale. Tambén la embarcación que cruza desde la Plaza hasta el convento de San Francisco. En la Plaza se puede ver la picota enfrente de la calle Barrencalle barrena



Donde actualmente se encuentra el ayuntamiento vemos el convento de San Agustín. Más arriba podemos ver una horca o picota en el monte Zarandona, límite con sondika. Más abajo podría ser la Benta de artxanda. A la dercha del convento el palacio de Quintana, en una escala más pequeña de lo que era en la realidad. Caminando por la sendeja llegamos a la iglesia de San Nicolas o el convento de la Merced en ese momento. en el Abra podemos ver el monte Serantes

Ikuspegi monumental hau da Bilboko lehen irudikapen piktoriko ezaguna. Orain arte ezezaguna, zaharberritze-lan konplexu batek haren xehetasunak berreskuratzea ahalbidetu du, eta, horrela, Bilboko iraganaren alderdi gakoak berreraikitzeko eta haren bilakaera hobeto ulertzeko aukera ematen du. John Seale (1667-1714) merkatari ingelesak eskatuta, 1700. urtearen inguruan egin zuen, ziurrenik, Bustrin artista familia ia ezezaguneko kide batek; oso familia aktiboa zen hirian.

Margolaria gaur egungo Miribillan kokatu zen, mapak eta atlasak egiteko enklabe tradizionalean, eta handik hiriaren eta inguruaren panoramika zabala jaso zuen, itsasadarrari arreta berezia eskainiz, konposizio osoa zeharkatzen baitu Kantaurian itsasoratu arte. Zazpikaleak dira dentsitate handieneko hirigunea. Inguruan, berriz, Abando, Deustu eta Begoñako elizateak ikus daitezke, denboraren poderioz hirian integratuko zirenak. Itsasadarrak Bilboren dinamismo komertziala eta errebal estrategikoen sorrera erakusten du, ontziola, biltegi eta ontziralekuekin. Horrela, irudiaren leialtasun arkitektonikoari, artistak naturalismoz irudikatu zituen eszena kostunbrista ugari gehitzen zaizkio: arropa-garbitzaileak, baserritarrak, mandazainak, urketariak, marinelak, erlijiosoak eta merkatariak elkarrekin ageri dira bizitzaz beteriko irudi honetan.

Horrez gain, margolanak aparteko bihurtzen duen beste berezitasun bat ere badu: behealdean, Bilbo Zaharraren lehen ikuspegi ezaguna jasotzen du aldi berean, garai hartan Allende la Puente esaten zitzaionarena. Obra honen aurkikuntzak eta berreskuratze materialak Bilboren gizarte- eta hiri-garapenari buruzko informazio oso baliotsua ematen du, eta, aldi berean, sortu eta hiru mende geroago, haren irudi ahaztua itzultzen du. (Javier Novo González)

Sinadurarik ez duen eskua

Margolanaren egileak ziur aski ondo ezagutzen zuen lurraldea eta Bilbori buruz argitaratutako grabatuak. Garai hartan ia ez zegoen margolari aipagarririk bertan, Martín Amigo gasteiztarra eta Nicolás de la Quadra bizkaitarra izan ezik; azken hau Madrilen bizi zen une hartan. Hala ere, ez da baztertzekoa artelan honen egilea Bilbon finkatutako Bustrín familiako —artisten leinu aktiboa— kideren bat izatea eta, zehatzago, Nicolás Bustrín nabarmentzen zen haien artean.

Nor zen John Seale?

Komitentearen nostalgia

John Seale merkatari ingelesak enkargatu zuen obra hau, gaur arte bere ondorengoen eskuetan egon dena. Seale 1667an jaio zen Jerseyn, eta 1691n agertzen da Bilbon dokumentatua, elikagaien merkataritzako jardueran —ziurrenik, Ingalaterra Berriko bakailaoaren salmenta—.

Ikuspegi hau margotzeko agindu izanak Hiribilduarekiko bere atxikimendu handia iradokitzen du, beharbada bere aberastasunaren jatorriaren testigantza gisa edo hiria utzi ondoren sentitu zuen nostalgia arintzeko modu gisa. Bilbotik derrigorrez alde egin behar izan zuen ziurrenik. Izan ere, 1702an, Espainiako Ondorengotza Gerrak Ingalaterrarekiko merkataritza eten zuen eta bertan finkatutako hiritar ingelesak hiria uztera behartu zituen ondorioz.

Zalantzarik gabe iraunkorra izan zen bere egonaldiak utzitako arrastoa: Londresko eliza bateko bere epitafioak (1714) Bilbon urte askoan bizi izan zela gogorarazten du.


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